Парадоксальність новели О. Генрі “Останній листок”
Це зворушлива історія самовідданої дружби і
самопожертви. Центральні персонаж і твору -- дві бідні дівчини-художниці Сью і
Джонсі, які приїхали до Нью-Йорка з провінції. Джонсі тяжко захворіла на
пневмонію. Годинами вона дивилась у вікно, на плющ, який плівся по стіні
будинку у дворі, лічила листки, що опадали з плюща: ”Коли впаде останній, я
помру”. Усі зусилля Сью збити Джонсі з цієї небезпечної думки зазнавали
поразки. І ось на плющі залишився останній листок. Життя дівчини врятував
старий художник на ім'я Берман, бідний невдаха, який жив на першому поверсі,
під студією Сью і Джонсі. Він під льодяним дощем уночі намалював на стіні
листок плюща замість того, який зірвав вітер. Образ листка, що не підкоряється
холодним вітрам, збудив у Джонсі волю до життя, і вона одужала. А старий Берман
захворів на пневмонію і помер.
Атмосфера твору пройнята напруженим чеканням
найстрашнішого: Джонсі приречена, вона вже почала рахувати сво останні дні та
листки на старезному плющі, який видно з вікна вбогої кімнати.”... Я хочу
побачити, як упаде останній листок. Я стомилася чекати. Стомилася думати. Мені
хочеться розслабитись, ні за що не триматися й полетіти - дедалі нижче і нижче
- як один з отих нещасних, виснажених листків”. Ця драматична ситуація
виявляє різні типи ставлення до життя. Джонсі поступилася хворобі та злій
недолі, а коли людина перестає боротися, зазначає О.Генрі, її життя в
небезпеці. Сью допомагає своїй подрузі добрим, чуйним словом. Вона робить
вигляд, що нічого не трапилося, плаче, ховаючись від Джонсі, проте Сью нічого
не може змінити в перебігу подій і страждає від безсилля. Лікар уособлює
тверезу оцінку ситуації: “Я зроблю все, що може наука. Але коли мій пацієнт
починає діяти в інтересах гробаря і починає рахувати карети в похоронній
процесії, я скидаю з цілющої сили ліків п'ятдесят відсотків. Якщо вам вдасться,
щоб вона хоч раз спитала, який буде цієї зими новий фасон рукавів пальто, я
зможу поручитися, що в неї буде шанс”. Судячи з розмов героїв, ми розуміємо, що
Джонсі хвора не тільки фізично, але й духовно -- від постійних злиднів,
приниження, безнадії. Вона навіть забула про свою мрію намалювати
Неаполітанську затоку, а коли художник перестає мріяти, йому залишається тільки
одне -- померти.
Найбільш психологічно складним образом в новелі є
старий Берман. Автор іронізує з його кумедної зовнішності (“Борода Мойсея
Мікеланджело ... спускалась у нього з голови сатира ... на тіло гнома”), з його
постійних розмов про шедевр, який він коли-небудь залишить світові. До того ж,
Берман “п'є запоєм”, у нього з характер сварливого старого, який знущається з
“будь-якої сентиментальності”. І все ж таки О.Генрі знаходить у реальному житті
силу, здатну подолати смерть, -- це християнська любов, людяність, що
втілюються в образі старого Бермана. Проте пізніше стає зрозумілим, що це лише
зовнішня маска, за якою ховається добре й чутливе серце. Життя Бермана не менш
трагічне, ніж життя дівчат. Довгі роки, мріючи намалювати неперевершений шедевр
мистецтва, але змушений заробляти на хліб дешевими рекламами, він поступово
втратив свій талант і надію стати справжнім художником. Чисте полотно на
мольберті так і залишалося чистим протягом 25 років. Однак Берман забув про
свої негаразди, коли почув про хворобу Джонсі. “ - Що, хіба є ще такі дурні,
щоб умирати через листя, яке осипається з клятого плюща? Вперше чую. Як це ви
дозволяєте їй забивати голову такими дурницями?” Душа митця і серце людини не
померли разом із його втраченими надіями. Берман відчув, що настав момент
намалювати свій головний шедевр у житті -- останній листок плюща на стіні, щоб
Джонсі завжди могла бачити його і не померла. Джонсі одужала, але старий Берман
застудився й пішов в інший світ, навіть не почувши слів вдячності. Але саме він
виявляється спроможним на великий акт самопожертви -- ціною власного життя
підтримує дух Джонсі і рятує її від смерті. Цей старий невдаха і пияк постає
взірцем тієї дієвої любові, яка без жодного слова кидається на допомогу і
іншим. Образ Бермана набуває справжньої духовної величі, а смерть його викликає
в нас такий самий біль, ніби з життя пішла близька для нас людина.

“Останнній листок” -- одна з найкращих новел в усій
світовій літературі, яка розкриває тему відданої любові людини до людини, це
взірець майстерної композиції, яка вирізняється динамічним сюжетом. У ній автор
використовує такий прийом, як несподівана кінцівка (до речі, це його улюблений
прийом побудови сюжету). По суті, новела є прикладом “подвійної розв'язки”,
тобто тут наявні дві сюжетні лінії: хвороба Джонсі і, шедевр Бермана. Формально
основною сюжетною лінією є хвороба Джонсі, але тільки формально. Насправді
головною подією в творі є самовідданість Бермана. Обидві лінії дістають
остаточну несподівану розв'язку тільки в наприкінці новели, коли Сью розкриває
правду подрузі. Завдяки такому прийому О.Генрі тримає читача в напрузі до
самого кінця новели. Але цей прийом виконує ще одну функцію -- за його допомогою
старий Берман в одну мить морально виростає в наших очах і перетворюється на
символ самопожертви. Найвищим мистецтвом є мистецтво бути людиною. Вчинок
Бермана - його мрія, його шедевр.
Таким чином, О.Генрі допомагає читачам зрозуміти, що
сенс життя (яким би складним воно не було) -- у самому житті: треба жити
всупереч обставинам і негараздам. Разом із Джонсі ми усвідомлюємо: життя
дається тільки один раз, тому треба боротися за нього і витрачати його на добрі
справи, заради продовження життя інших людей.
Комментариев нет:
Отправить комментарий